VW Golf IV vakionopeussäätimen aktivointi

2006-10 Ville Mattila

Taustaa

Useissa Volkswagen-henkilöautoissa on vakionopeussäätimen toiminnot valmiina auton ECU-moottorinohjausyksikössä, mutta sen käyttö on vain estetty ohjausyksikön asetuksilla. Vakionopeussäädin voidaan ottaa käyttöön vaihtamalla ECU:n asetukset OBD2-diagnostiikkaliitännän kautta. Lisäksi suuntavilkkujen vipu yleensä täytyy, tai ainakin kannattaa, vaihtaa sellaiseen malliin, jossa on vakionopeussäätimen käyttökytkimet.

Vakionopeussäätimen käyttöönotto ECU:n asetuksissa

Ross-Tech:in VAG-COM-ohjelmalla vakionopeussäätimen käyttöönotto onnistui ainakin omassa autossani seuraavasti:

  1. Valitse VAG-COM:in päänäkymässä (kuva 1) Select Control Module -toiminto.
  2. Valitse Select Control Module -näkymässä (kuva 2) moottorinohjausyksikkö 01-Engine.
  3. Tarkista vakionopeussäätimen aktivoinnin tila valitsemalla moottorinohjausyksikön näkymästä (kuva 3) toiminto Meas. Blocks - 08 (kuva 4) ja syötä sitten ensimmäiseen Group-kenttään arvo "006" (ilman lainausmerkkejä). Viimeisen kentän arvo kertoo vakionopeussäätimen aktivointiasetuksen:
  4. Tarvittaessa aktivoi vakionopeussäädin valitsemalla moottorinohjausyksikön näkymästä kohta Login - 11 (kuva 5), ja syöttämällä aktivointikoodi "11463" (ilman lainausmerkkejä). Aktivointi tapahtuu klikkaamalla Do it! -nappulaa.
  5. Tarkista kohdan 3. mukaisesti, että vakionopeussäätimen tila on nyt 0 tai 1 (eikä enää 255).

Huomio! Jos syötät vahingossa väärän aktivointikoodin, ei ECU välttämättä heti suostu ottamaan vastaan uutta koodin syöttöä. Ainakin omassa autossani virta piti kytkeä pois päältä pariksi minuutiksi, minkä jälkeen aktivointi onnistui kun syötti vihdoin oikean koodin.

Lisätietoja

Itse ostin vakionopeussäätimen kytkimillä varustetun alkuperäivaraosa-vilkkuviiksen Slamit.net-verkkokaupasta (tuote GRA1) syksyllä 2006, koska hinta 86 euroa oli huomattavasti edullisempi kuin muissa VW-varaosaliikkeissä kotiseudullani. Vilkkuvivun mukana oli myös johtosarja ja melko selkeä englanninkielinen asennusohje (myös saksan-, espanjan- taisi olla). Slamit.net:in palvelu oli oikein asiallista; omasta puolestani voin suositella.

Asennuksessa kannattaa huomioida, että ohjauspyörän irrotuksen ja kiinnitykseen tarvitaan M12-kokoinen Torx(?)-avain. Lisäksi kannattaa varustautua pihdeillä ja muutamalla teräslangasta taivutetulla paperiliittimellä (eli klemmarilla), jotta saa irrotettua sulaketaulusta sen yhden piuhan, jonka tilalle vaihdetaan vakionopeussäätimen johtosarjan piuha.

Alkuperäisvaraosa-vilkkuvivun mukana tulevalla ohjeellakin selviää hyvin, mutta kannattanee silti vilkaista lisäohjeita:


email address as PNG picture file
22.10.2006 17:40:53 EEST